Według badań i danych ekonomicznych* Polakom żyje się coraz lepiej. Wyższe zarobki, większa satysfakcja z pracy i poprawa jakości życia sprawiają, że chętniej i częściej wydajemy pieniądze. Wciąż jednak myślimy o zakorzenionym w polskiej kulturze zachowawczym podejściu do pieniędzy. Według „Badania postaw oszczędnościowych” zrealizowanego na zlecenie ING niemal 70% społeczeństwa oszczędza pieniądze, jednocześnie chcąc korzystać z życia. Jak znaleźć złoty środek zachowując przy tym rozsądek i szczęście?
Zmiana myślenia
Taka obserwacja zainspirowała nas do przygotowania trwającej aktualnie kampanii. Nieco innej niż zwykle – bo promującej zachowanie równowagi pomiędzy korzystaniem z życia i oszczędzaniem. Dopingujemy w niej Polaków, żeby w ważnych dla siebie sprawach pozwalali sobie na większy wydatek, a oszczędzali na rzeczach mniej ważnych. A wszystko po to, żeby mieć więcej możliwości na korzystanie z życia, na doświadczenia, pasje, czyli to, co się naprawdę liczy i jest ważne dla każdego z nas.
– mówi Barbara Pasterczyk, Dyrektor Banku odpowiedzialna za komunikację marketingową w ING Banku Śląskim.
„Oszczędzam, ale nie na tym, co ważne”
Konsumpcja stawia na oryginalność, a więc i punkt ciężkości oszczędzania przesunął się w stronę gromadzenia finansów na późniejsze podróże, kursy gotowania czy rozwój osobisty. Tak też pokazują wyniki badań zrealizowanych na zlecenie ING Banku Śląskiego w panelu Ariadna. Połowa osób oszczędzających robi to z myślą o przyszłości, 32% badanych wskazała, że odkłada na wakacje, a co czwarta osoba na przyjemności. Zaledwie 14% chce oszczędzać na sprzęt elektroniczny, a tylko 11% odkłada na emeryturę. Najważniejsze w dzisiejszej konsumpcji są emocje i pragnienia powiązane z wyobraźnią. Współczesna konsumpcja ma więc więcej wspólnego z odczuwaniem i emocjami niż z rozumem i kalkulacją. Potwierdza to 45% badanych Polaków. Dlatego właśnie najnowsza kampania ING „Są rzeczy, na których nie warto oszczędzać. Na całej reszcie – warto!” zachęca Polaków do zmiany myślenia w kategorii oszczędzania. Bank pokazuje, że są w życiu sprawy, w które warto zainwestować i na nich nie oszczędzać, ale są i te, na które wydawać pieniędzy nie warto.
- komentuje dr Monika Skorek z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
Przy charakterystyce współczesnego konsumenta i jego podejścia do oszczędzania, wydawania można także użyć metafory turysty**. Konsumenta-Turystę charakteryzuje uniwersalna ciekawość, zainteresowanie kuchnią, kulturą, nauką, religią itp. Naczelnym hasłem jego życia jest „spróbować wszystkiego”, a głównym lękiem, strach przed tym, że jakaś przyjemność, czy doświadczenie mogą go ominąć. Najważniejszy jest dla niego imperatyw zabawy i wykorzystania wszystkich możliwości osiągnięcia rokoszy i nagrodzenia samego siebie.
– dodaje dr Monika Skorek.
*Badanie „Aktualne problemy i wydarzenia” (344) przeprowadzono metodą wywiadów bezpośrednich (face-to-face) wspomaganych komputerowo (CAPI) w dniach 10–17 stycznia 2019 roku na liczącej 928 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.
**MacCannel, D. (1976/2002). „Turysta. Nowa Teoria klasy próżniaczej”. Warszawa: Muza S.A.
ING Bank Śląski jest jednym z największych banków w Polsce. Bank świadczy pełen zakres usług i produktów finansowych dla klientów indywidualnych oraz podmiotów gospodarczych. ING oferuje wielokanałowy dostęp do kont osobistych i firmowych oraz posiada ogólnopolską sieć nowoczesnych placówek bankowych. W skład grupy kapitałowej ING Banku Śląskiego wchodzą spółki świadczące usługi leasingowe oraz faktoringowe.
Grupa ING jest wywodzącą się z Holandii, globalną instytucją finansową świadczącą usługi z zakresu bankowości i zarządzania aktywami dla klientów detalicznych i korporacyjnych